F-ing ICA!

20.10 Kille kommer in och ställer ett sexpack på kassabandet. Jag (kassörskan) tittar honom uppifrån och ner. Hur gammal kan han vara? Chefen har beordrat oss att kolla leg på alla mellan 25-30..men ärligt talat är det lite jobbigt/förnedrande att fråga 25-åringar om leg på folköl.. Den här killen ser vid första anblicken ut att i alla fall vara över 20. Närmare granskning visar att linjerna under ögonen inte kan sitta på en 17-åring, och gör det de så är han värd lite öl, haha nejdå, men killen är klart över 18 (jag gissar 22 år) så han får köpa sina öl utan att jag kollar på leget.
20.14 Ny kille kommer in och köper ett paket cigaretter, han ser ut att vara 24-25, klart över 18. Han får också sina cigaretter utan leg.
20.15 Båda killarna kommer tillbaka tillsammans.
Cigg-killen:
- Ehm, då var det legkontroll här (tar upp en lapp och börjar fylla i)
Jag:
- Eh, va? (hallå är det inte jag som sköter leg-kontrollen här?)
Cigg-killen:
- Jo det är ju legkontroll på de här varorna.
Jag:
- Eh, nu hänger jag nog inte riktigt med.
Cigg-killen:
- Du lät oss köpa de här grejerna utan att vi visade leg... och vi är utskickade av ICA som testpersoner så att butikerna följer åldersgränserna. Vad heter du?
Jag: (riktigt nervös nu, stakar fram mitt namn. Har jag sålt till 2 minderåriga på mindre än 5 min??)
- Vad händer nu då?
Cigg-killen:
- Ja, du får sparken och hamnar i fängelse, haha. Nej jag bara skojar.
Jag: (lustigkurre där...)
- Så ni är under 18 båda två?
Öl-killen:
- Nejdå, vi är över 18.
Jag:
- Så jag har inte gjort något olagligt?
Öl-killen:
- Nej, men du har inte följt ICA's policy att kolla leg på alla under 30 år (!). Har du din chef här så vi kan lämna in blanketten till honom?

Och där var min kväll förstörd... Vad är det för skitregler! Ska jag sitta och kolla leg på alla under 30? Jag har ju inte gjort något fel, jag har inte sålt till någon under 18 och ändå ska jag åka dit för det? Ingen har berättat för mig om ICA's policy.. Imorgon blir det till att gå in till chefen och ta stöten och förklara sig. F-ing ICA!


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Men fy vad jobbigt !!När jag jobba på ica så hörde jag att sånnadär kontroller gjordes så jag tog alltid legetimation även om dom var 60 bast xD

Hoppas det ordnar sig ! Kram

2007-04-24 @ 23:34:42
URL: http://nathalieisadora.blogg.se
Postat av: Anna

Här uppe kollar dom leg på ALLA och slår in ngn kod när dom tagit legget, hade en man bakom mig i kön som var 50+ och började asgarva(med all rätt) när dom frågade leg på honom för att han köpte en folköl. Känns verkligen överdrivet.
Men har ni inte blivit informerade om det hela så är det ju inte du personligen som ska ta ansvaret heller..

2007-04-24 @ 23:43:11
URL: http://skaninginorrland.blogg.se
Postat av: Therése

Tack för stödet! Tror nog inte att det blir några allvarliga följder, bara en liten utskällning kanske. Bossen kan dock vara rätt scary så jag har några timmar på mig nu att jobba upp en stenhård image :).

2007-04-25 @ 08:22:36
URL: http://ohalsobloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0